Na snímke vodná nádrž Krpeľany. V Krpeľanoch dňa 9. marca 2021. FOTO TASR - Erika Ďurčová.
Martin 29. februára (TASR) - Stavba tunela Korbeľka na úseku diaľnice D1 Turany - Hubová môže zhoršiť zásoby podzemnej vody pre Turiec, Oravu a Liptov. Obávajú sa toho zástupcovia samospráv a predstavitelia Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) v Žiline. Preto sa odvolali voči výnimke z environmentálnych cieľov, ktorú na žiadosť Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) vydal Okresný úrad (OÚ) v Žiline. Informovali o tom vo štvrtok na tlačovej konferencii v Martine.
Podľa predsedu sekcie dopravy SOPK v Žiline Jána Mišuru nesúhlasia s výnimkou a žiadajú jej zrušenie. "Žiadame, aby sa urobilo posúdenie vodných útvarov v rámci rámcovej smernice o vode, ktorú schválil Európsky parlament a Európska komisia. Pretože, ak by sa staval variant s tunelom Korbeľka, to by bolo ekonomické a ekologické barbarstvo," povedal.
Obec Krpeľany postavila odvolanie podľa starostu Martina Schestága na pripomienke, že tunel Korbeľka je plánovaný v chránenej vodohospodárskej oblasti. "S čím sa v podstate správny orgán nezaoberal. Takže sme zvedaví, ako posúdi našu pripomienku v odvolacom konaní. Pretože si myslíme, že stavba tunela je v priamom rozpore s ustanoveniami zákona o chránených vodohospodárskych oblastiach. A tento zákon nepozná žiadnu výnimku, ktorá by umožňovala takéto stavby riešiť," podotkol.
Podľa hydrológa Vladimíra Mosného výnimka nie je v súlade s rámcovou smernicou o vode, vodným zákonom a usmernením 36 Ministerstva životného prostredia SR o udeľovaní výnimiek. "A to v tom, že rozhodnutie vydalo výnimku na jeden variant, v ktorom nepreukazuje, na základe akých podmienok ju vydalo. V celom rozhodnutí nie je napísaný dôvod udelenia výnimky," skonštatoval.
Projekt sa podľa Tomáša Ferenčáka z odboru marketingu a komunikácie NDS zaoberá veľmi podrobne dosahom stavby na vodný cyklus. "Realizoval sa inžinierskogeologický a hydrogeologický prieskum, ktorý overil geotechnické podmienky, režim podzemných vôd a ich interakciu s budúcim razením tunelov Korbeľka a Havran. Následne sa navrhlo technické riešenie a opatrenia na zabránenie drenážneho účinku v tuneloch detailne preštudovali a analyzovali špecialisti z Výskumného ústavu vodného hospodárstva. Aj na základe toho príslušný OÚ zaujal aktuálne stanovisko, čo vítame," dodal.
Ministerstvo dopravy SR vníma udelenie výnimky ako veľmi pozitívnu správu. "Umožní nám pokračovať v príprave tohto úseku a výrazne sa tak približujeme k jeho výstavbe. Chápeme, že miestni obyvatelia a starostovia majú isté obavy, ale v tomto prípade sme presvedčení, že nie sú opodstatnené. V minulosti sa to ukázalo aj pri viacerých iných projektoch, kde tiež zaznievali podobné argumenty. Zo skúseností vieme, že súčasné technológie umožňujú budovať tunely bez ohrozenia podzemných vôd," uviedla hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková.