Povestnou "čerešničkou" na končiacej sa obnove Kolonádového mosta v Piešťanoch by mala byť rekonštrukcia symbolu kúpeľného mesta – sochy barlolámača, ktorá stojí na jeho priečelí. Mesto ako vlastník národnej kultúrnej pamiatky požiadalo na tento účel Ministerstvo kultúry SR o dotáciu vo výške 45.000 eur z programu Obnovme si svoj dom. Informovalo o tom Martin Ričány z odboru komunikácie na piešťanskej radnici.
Celkové náklady na opravu mosta boli vyrátané na 1,8 milióna eur, radnica získala dotáciu z ministerstva kultúry vo výške 995.000 eur. Potrebné bolo realizovať obnovu nosnej konštrukcie, kovových častí, okenných výplní, strechy, výmenu osvetlenia a novú komunikáciu. Práce začali v polovici roka 2019, uskutočňovali sa pod dozorom Krajského pamiatkového úradu (KPÚ) Trnava.
S doterajšou rekonštrukciou sú pamiatkari spokojní. Historik Martin Švihorík pre TASR povedal, že aktuálne KPÚ odobril kolaudáciu obnovy exteriéru mosta. Pokračovať sa bude v interiérových častiach. "Po menších zásahoch sa podarilo dosiahnuť, že most sa stáva vzdušnejším, svetlejším, a tak sa docielil pôvodne mienený výraz – sklený," uviedol. Zmenený bol odtieň náterov konštrukcie.
"Farebnosť sme sa snažili prinavrátiť k pôvodnému stavu, podľa zachovaných fragmentov bol po postavení tyrkysovo-zelený," doplnil. Najväčšou výzvou pri obnove boli podľa Švihoríka pôvodné sklené výplne, nakoniec sa ukázalo, že pod nátermi boli relatívne zachované.
V prípade barlolámača je v pláne obnoviť fontánku a jej technológiu podľa pôvodných nákresov autora diela architekta Emila Belluša. V súčasnosti jediná osadená vodná tryska nezodpovedá podľa informácií mesta nákresu a pôvodnej idei architekta, má predstavovať bublajúci piešťanský liečivý prameň. "Rovnako plánujeme osadiť zábradlie na fontánku a vrátiť jej pôvodnú bielu farbu," uviedol Ričány. Z dobových fotografií je zrejmé, že technológia fontány nebola doteraz nikdy zrealizovaná podľa autora, preto ide o zámer významného charakteru.
Kolonádový (Sklený) most patrí k vrcholu slovenskej funkcionalistickej architektúry. Je najdlhším krytým mostom pre peších na Slovensku. Postavili v rokoch 1930 až 1933 na objednávku kúpeľov, počas druhej svetovej vojny bol značne poškodený. Obnoviť sa ho podarilo až v roku 1956.