Mesto Prešov v roku 2019 zrealizovalo viacero investícií. Medzi jedny z úspešných projektov primátorka Prešova Andrea Turčanová zaradila výstavbu juhozápadného obchvatu mesta D1, ako aj začiatok realizácie severného obchvatu R4. Za významnú investíciu považuje aj cyklistické prepojenie mesta Prešov s neďalekou rekreačnou oblasťou Sigord za viac ako 1,7 milióna eur.
"V rámci cyklistickej infraštruktúry pribudli aj cyklochodníky na Masarykovej a Wilec Hôrka v celkovej dĺžke takmer 1,5 kilometra. Ide o investície v celkovej hodnote 380.000 eur. Cyklochodníkom Sekčovská a Mlynský náhon sa nám podarilo prepojiť dve najväčšie sídliská – Sekčov a Sídlisko III. Ide o investície v celkovej hodnote 171.000 eur. Pre cyklistov taktiež pribudla aj úplne nová infraštruktúra v podobe ôsmich krytých cykloprístreškov za viac ako 286.000 eur," priblížila Turčanová.
Rekonštrukcia predstaničného námestia, ktorú sa radnici podarilo zrealizovať, predstavuje podľa Turčanovej investíciu v objeme viac ako 2,4 milióna eur. V oblasti dopravy bola podľa jej slov významnou investíciou rekonštrukcia a rozšírenie križovatky Arm. gen. L. Svobodu-Pod Táborom–Jurkovičova v objeme viac ako 1,3 milióna eur. Rekonštrukcia materskej školy na Važeckej, Čapajevovej, Sládkovičovej ulici a taktiež telocvične v Základnej škole (ZŠ) Šmeralova a Matice Slovenskej spolu s novým multifunkčným ihriskom pri ZŠ na Važeckej ulici predstavovali investície za viac ako 3,1 milióna eur.
"Obnovou za bezmála 290.000 eur prešiel aj bytový dom na Slánskej, pričom voľné byty sme ponúkli rodinám z Mukačevskej ulice, ktoré prišli po výbuchu plynu o strechu nad hlavou," povedala Turčanová. Mestu sa tiež podarilo dokončiť obnovu fasády Čierneho orla za viac ako 430.000 eur a útulok pre zvieratá za viac ako 230.000 eur.
V oblasti dopravy boli v uplynulom roku mestským zastupiteľstvom schválené dva dokumenty. Prvým je Stratégia udržateľného rozvoja dopravy mesta Prešov, takzvaný masterplan a druhým je všeobecne záväzné nariadenie o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzených úsekoch miestnych komunikácií. Čo sa týka masterplanu, podľa Turčanovej ide o kľúčový dokument, ktorý slúži ako podklad pri investíciách do dopravy, a taktiež je podmienkou pri čerpaní prostriedkov na dopravu z Európskych fondov.
"Prijaté všeobecne záväzné nariadenie o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzených úsekoch miestnych komunikácií má vyriešiť situáciu v statickej doprave, ktorá je v našom meste neudržateľná. Jej regulácia, ktorá bude postupne zavádzaná v jednotlivých zónach, vo výraznej miere prinesie zlepšenie v tejto oblasti dopravy," povedala Turčanová.
V oblasti životného prostredia bol prvý raz v meste na júnovom zastupiteľstve prijatý Akčný plán pre udržateľnú energiu a zmenu klímy mesta Prešov (SECAP). Obsahuje konkrétne kroky a opatrenia pre zvýšenie odolnosti mesta Prešov voči častejšiemu výskytu a väčšej intenzite vĺn horúčav, a taktiež riečnych a povrchových záplav.
"Mesto získalo v roku 2019 finančné prostriedky na realizáciu národného projektu Terénna sociálna práca v obciach, národného projektu Podpora vybraných sociálnych služieb krízovej intervencie na komunitnej úrovni a finančný príspevok na výkon opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately," uviedla primátorka s tým, že mesto v roku 2019 zároveň poskytlo finančný príspevok na prevádzku 39 neverejným poskytovateľom sociálnych služieb v celkovej výške viac ako 424.000 eur.