Nová parkovacia politika, ktorú v stredu schválili prešovskí mestskí poslanci, prinesie reguláciu parkovania vozidiel na parkovacích miestach v centre, ako aj na sídliskách. Za návrh všeobecne záväzného nariadenia (VZN) o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzených úsekoch miestnych komunikácií na území mesta hlasovalo 25 poslancov, piati sa zdržali a jeden bol proti.
Vzniknúť má 17 zón plateného parkovania. Ročná sadzba za parkovaciu kartu pre rezidentov danej zóny je 20 eur. "Parkovacích miest by malo byť toľko, aby každý mohol v dostupnej vzdialenosti zaparkovať. Pre občanov mesta Prešov a návštevníkov zóny bude jedna generálna karta za 125 eur, ktorú si môžu kúpiť a parkovať na parkoviskách vyhradených aj pre rezidentov. Obyvateľ, ktorý nemá trvalý pobyt v Prešove, si musí kúpiť inú kartu podľa pásiem," uviedol predseda komisie pre územný plán, výstavbu, dopravu a životné prostredie Mestského zastupiteľstva v Prešove Rastislav Mochnacký.
V súvislosti s garanciou parkovacích miest pre rezidentov Mochnacký uviedol, že ak by hrozil nedostatok parkovacích miest v danej zóne, budú urýchlene konať tak, aby ich dobudovali. "Ľudia, ktorí sú v podnájme, budú musieť parkovať na nerezidentských zónach a platiť alebo budú musieť získať trvalé bydlisko v zóne," povedal Mochnacký. Majiteľ viacerých áut si bude môcť, ak bude dostatok parkovacích miest v danej zóne, ako rezident kúpiť kartu pre druhé vozidlo za 80 eur, pre tretie a ďalšie vozidlo za 150 eur. Nerezident zóny musí zaplatiť 300 eur.
"Toto VZN je nastavené tak, aby sme uľahčili život najmä Prešovčanom. V Prešove je množstvo ľudí, ktorí tu síce trvalo žijú, ale nemajú trvalé bydlisko z rôznych dôvodov. Hovorí sa, a ja si to aj myslím, že v Prešove žije 86.000 ľudí, ale servis a obsluhu využíva asi 120.000 ľudí. Každý človek s trvalým bydliskom v Prešove predstavuje pre mestský rozpočet asi 300 eur ročne. Ak je to človek, ktorý využíva služby Prešova, ktorého deti chodia do Prešova, produkuje tu odpad, jazdí po cestách, využíva MHD, ale nemá tu trvalé bydlisko, robí Prešovu problém," skonštatoval Mochnacký.
V regulovaných zónach parkovania na celom území mesta bude pritom platiť šesť tarifných pásiem. Zavedenie regulácie parkovania sa predpokladá do 12 mesiacov od prijatia VZN a je podmienené dostavbou parkovacích plôch. Najprv má byť zavedené parkovanie v centrálnej mestskej zóne a po dobudovaní naplánovaných parkovacích miest by zavedenie regulácie malo pokračovať počas roka 2021 v juhovýchodnej časti mesta na sídliskách Sekčov, Šváby a Solivar a následne v severozápadnej časti mesta na Sídlisku II a Sídlisku III.
"Plánovaný cieľ je, že potrebujeme aspoň 2000 parkovacích miest. Doteraz máme 1139 novopostavených parkovacích miest. Na dostavbu je už pripravená aj projektová dokumentácia, pracujeme na tom. Bez postavenia týchto parkovacích miest nie je možné spustiť systém v ostatných lokalitách mesta," uviedol vedúci odboru dopravy a životného prostredia Mestského úradu v Prešove Stanislav Ondirko.
Mestský úrad doteraz na výstavbu parkovacích miest od roku 2016 minul vyše 1,42 milióna eur.