Zbierka stabilných motorov predvojnovej a povojnovej strojárenskej éry v Československu zaujme nielen milovníkov historickej techniky, ale i laikov. Vlastní ju dlhoročný zberateľ Zdeno Devečka z liptovskej obce Galovany, ktorý o svojej záľube hovorí ako o mimoriadne časovo náročnej. Jeden exponát reparuje v závislosti od podmienok aj celý rok.
Najstarší exponát v zbierke je benzínová Slávia od bratov Paříkových z roku 1922 s výkonom štyri konské sily. Okrem toho zberateľ vlastní aj dve dieselové Slávie z roku 1946 či motor na benzínový pohon z roku 1923 od jedného z najvychýrenejších výrobcov Ignáca Lorenza. Ďalšie z vystavených stabilných motorov pochádzajú od výrobcov Wichterle a Kovářík či Sendling. Aktuálne sa v zbierke nachádza dovedna desať kusov tejto techniky.
Svoju záľubu začal Devečka rozvíjať pred 15 rokmi. "Keďže som vyučený automechanik, zaujímam sa o motory. Známy mi raz ponúkol, či by som taký motorček nechcel a čo čert nechcel, nejako sme sa dohodli a motor bol tu. Trvalo mi asi rok, kým som ho troška zrenovoval a dal dokopy. Potom to prišlo. Nakoniec som mal desať stabilných motorov, k tomu aj generátor, potom aj ďalší. Tak sa to potom zveľadilo ku traktoru, potom k druhému traktoru, a tak sa zbierka zväčšuje," priblížil pre TASR.
Renovácii podľa jeho slov predchádza náročný proces. Ešte pred opravou je potrebné naštudovať si históriu i technológiu stroja. O prezentáciu stabilných motorov je záujem, zberateľ ročne navštívi viacero výstav. Historické motorčeky predstavil okrem Liptovského Mikuláša či Ružomberka napríklad aj v Piešťanoch a ďalších mestách. Zberateľov cieľ je ukázať ľuďom, že takáto stará technika ešte stále existuje a teší sa funkčnosti v plnej kráse.
Stabilné motory slúžili na pohon transmisií v továrňach, mlynov, šrotárov, cirkulárok a čerpadiel. Uľahčovali prácu továrnikom, hospodárom, až kým ich nevyradili elektromotory z ich menšou váhou, veľkosťou, úspornosťou a rýchlou nasaditeľnosťou do prevádzky.