Hlavné mesto prostredníctvom svojej organizácie Generálny investor Bratislavy začalo rekonštruovať a reštaurovať Maximiliánovu fontánu (známa tiež ako Rolandova) na bratislavskom Hlavnom námestí. Samospráva tak koná na základe podnetu Mestského ústavu ochrany pamiatok v Bratislave. Cieľom obnovy jednej z najzaujímavejších fontán je jej rekonštrukcia a prinavrátenie jej pôvodného vzhľadu z roku 1572.
"Práce sa budú realizovať v dvoch etapách s predpokladaným termínom ukončenia na jar budúceho roka. Cena sa bude pohybovať vo výške približne 180.000 eur," povedala pre TASR hovorkyňa Bratislavy Zuzana Onufer. Mesto v uplynulých dňoch už začalo s demontážou všetkých kubusov nad roznášacou misou zo stĺpovej časti fontány, ktoré budú z dôvodu vplyvu poveternostných podmienok reštaurované v ateliéri akademického sochára Vladimíra Višvádera.
"V rámci rekonštrukcie Maximiliánovej fontány bude zabezpečená aj výmena kubusu chlapcov s delfínmi za pôvodný s cikajúcimi chlapcami, odstráni sa vonkajší prstenec z roku 2005 a budú vybudované schodíky na východnej a západnej strane fontány," priblížila Onufer. Všetky práce budú prebiehať pod dozorom Krajského pamiatkového úradu Bratislava.
Maximiliánova fontána na Hlavnom námestí bola postavená v roku 1572 ako pripomienka korunovácie Maximiliána II. za uhorského kráľa v bývalom Prešporku. Počas korunovačných osláv došlo k požiaru, ktorý poškodil veľa mestských budov a fontána mala byť formou cisárovho odškodnenia za túto nepríjemnú udalosť.
Fontána stála na svojom mieste od roku 1572 bez väčších zmien až do roku 1794, kedy došlo k zásahu do stvárnenia fontány výmenou hornej nádrže. Namiesto prvku cikajúcich chlapcov, ktorí vďaka renesančnému motívu robili fontánu jedinečnou a unikátnou, bol osadený prvok s delfínmi.
Ďalší zásah bol realizovaný v roku 2005, kedy v rámci celkovej rekonštrukcie Hlavného námestia došlo k dotvoreniu fontány o nový prvok po obvode dolnej nádrže, a tým bol prstenec s vodným prvkom. Tento zásah, ktorý bol odôvodnený zvýšením turistickej atraktivity fontány, si podľa mesta vyslúžil negatívny postoj pamiatkarov aj odbornej verejnosti a dielo stratilo svoju historickú vertikálnu výstavbu.