Michal Kaliňák:  Aj malé podujatie môže mať pre obec veľký význam
Rozhovor s expertom na samosprávy o zviditeľňovaní obcí.

25.04.2018 | Bratislavský kraj | Autor: TASR

Obce  a mestá na Slovensku organizujú pri rôznych príležitostiach v priebehu roka tisícky podujatí. S určitosťou sa dá tvrdiť, že u nás nie sú také samosprávy, ktoré by nepripravili ročne aspoň jednu akciu.  Sú rôzneho charakteru - od medzinárodných a spoločenských akcií, cirkevných slávností, cez kultúrne až po športové a turistické podujatia. Mnohé z nich sa počas svojej existencie stali neodmysliteľnou súčasťou života obce, tradíciou,  lákadlom návštevníkov a v mnohých prípadoch symbolom regiónu. O význame organizovania podujatí pre verejnosť sme hovorili s expertom na samosprávy Michalom Kaliňákom.

Na Slovensku sa organizuje ročne množstvo podujatí, ktoré realizujú rôzne subjekty. Dá sa vyčísliť, na koľkých sa podieľajú obecné a mestské samosprávy?

Keďže každá samospráva dáva na podobné podujatia povolenie a platí nahlasovacia povinnosť, iste by sa to dalo určiť aj taxatívne, ale to asi nikto skúšať nebude. V každom prípade treba povedať, že mestá a obce organizujú ročne tisícky podujatí, alebo sa na nich nejakým spôsobom priamo podieľajú. Raz som sa pokúsil v rámci činnosti Združenia miest a obcí Slovenska získať na začiatku roka zoznam takýchto eventov. Môžem povedať, že  keď som to vytlačil, boli to desiatky strán a mnoho podujatí, na ktoré sa oplatí prísť.

 Myslíte si, že tieto podujatia v regiónoch je potrebné propagovať viac?  Ako sa o nich dá najlepšie dozvedieť?

V prípade väčších podujatí, ako sú napríklad jarmoky, festivaly, oslavy prvej písomnej zmienky, si usporiadatelia robia slušnú osvetu v médiách. Plagátmi, bilbordmi, letákmi či informáciami na internete pozývajú návštevníkov. A nie je to vôbec lacné. Tie menšie podujatia sú však propagované len na vlastných webových stránkach. Je to hlavne u tých menších obcí, ktoré nemajú dostatok prostriedkov na kampane či veľké mediálne výstupy. Tu je však jeden problém. Záujemca o podujatie alebo novinár nemôže denne prehliadať stovky stránok a hľadať,  či sa niečo neobjaví. Existujú síce platené i neplatené portály, kde by sa tie podujatia mohli zverejňovať, ale obce to nevyužívajú dostatočne. To je škoda. Ale zároveň treba chápať aj samosprávy, pre ktoré je prácne orientovať sa v spleti mnohých informačných webstránok.   

 

                       

FOTO: Tradícia kurimského ochotníckeho divadla siaha do obdobia po prvej svetovej vojne. FS Kurimjan - režisérka ochotníkov Dana Lastivková a vľavo harmonikár Valentín Repka.FOTO TASR – Milan Kapusta, 25. január 2014.

Nemyslíte si, že o tých menších podujatiach stačí informovať na webe obce? Veď investície do inzercie sú veľké a možno podujatie nemá až taký efekt. Medzi svojimi obyvateľmi si to spropaguje predsa obec sama.

Som presvedčený,  že to je absolútne mylná predstava. Žiaľ, sú samosprávy, ktoré si myslia, že takto to stačí. Skutočnosť je ale taká, že aj malé podujatia bývajú veľmi atraktívne pre návštevníkov i médiá. Nedávno som videl v televízii zábery zo stolnotenisového turnaja s drevenými lopármi v nejakej dedine. Veľmi pekná a pohodová reportáž a možno tam neboli stovky účastníkov. Videl som dedinské zabíjačky v obciach, ktoré nemajú ani stovku obyvateľov, ale vznikli pôsobivé zábery, ktoré umocnili význam podujatia a aj preto majú médiá záujem informovať o výnimočných, atraktívnych a pútavých podujatiach.  Ak toto videli diváci, možno už budúci rok budú návštevníkmi akcie a spoznajú aj samotnú dedinu. Takto sa to najlepšie celé začína. Organizátori sa nemusia ostýchať informovať o podujatiach, lebo aj keď ide o malé akcie, môžu mať veľký význam. Naopak, práve takéto menšie a komornejšie podujatia, kde sa nepremelú davy ľudí,  sú dnes v kurze. Ľudia si chcú oddýchnuť v pokojnej atmosfére, kde je čas aj na rozhovor a oddych.  

Mnohé samosprávy skutočne nemajú peniaze ani personálne zabezpečenie, aby organizovali podujatia pre verejnosť. Ledva im stačia prostriedky na zabezpečenie základných povinností...

... áno, to je, žiaľ, fakt. Samosprávy si nemôžu dovoliť reklamné oddelenia, ale potrebujú aktívne komunikovať. Treba však pripomenúť, že všetko so všetkým súvisí a na dedine si ľudia zvyknú pomôcť sami ako dobrovoľníci. Je to otázka manažmentu samosprávy a záujmu obyvateľov podujatie pripraviť aj navštíviť.  Príprava a realizácia podujatí pre verejnosť nemusí byť len výdavkovou časťou rozpočtov.  Treba sa na ňu pozerať aj ako na prostriedok pre získanie zdrojov a príjmov. Mnohým samosprávam sa to už podarilo. Sú dedinky, o ktorých sa skoro nevedelo. Zrazu ľudia zistili, že sa tam robia skvelé pirohy, lebo prišli na malú obecnú slávnosť. Teraz tam chodia každý rok. A navyše,  pre obyvateľov si takto vytvorili jeden deň, keď sa schádzajú rodiny. Domov sa na tento deň vracajú príbuzní a stretávajú sa s blízkymi. Poznám veľa osobností, ktoré sa takto vrátia do svojho rodiska a svojou účasťou podporia dobrú myšlienku. Tieto podujatia sú na to príležitosťou. Tu sa prejavuje ten skutočný lokálpatriotizmus. Predstavte si, že na súťaži vo varení gulášu, príde súťažiť,  alebo do poroty v rodnej dedine zasadne univerzitný profesor, známy herec či hudobník.  Som presvedčený, že práve toto médiá zaujíma. Veď tých dobrých a pozitívnych reportáží  je tak málo. Presne tu ich novinári nájdu.

 

                   

FOTO: Majstrovstvo furmanov, silu a obratnosť ich koní i obyčaje a zvyky sprevádzajúce tradičné furmanské remeslo priblížil 10. ročník Furmanských súťaží, ktoré sa konali v Golianove v okrese Nitra v sobotu 3. augusta 2013. FOTO TASR - Henrich Mišovič.

Čo by teda obce mali robiť lepšie?

Je potrebné, aby o svojich aktivitách čo najviac informovali, a to nielen na svojich weboch. Musia o nich vedieť tí vonku. Nemali by sa dať odradiť tým, že pozvú nejaké veľké médiá a tie akurát neprídu. Sú aj iné, dostupnejšie možnosti, ako dať vedieť. Združenie miest a obcí Slovenska len nedávno v spolupráci s Tlačovou agentúrou Slovenskej republiky rozbehlo rozsiahly projekt, ktorý má podporiť regionálny rozvoj. Jeho súčasťou je aj aplikácia „U nás sa dejú veci“. Obce sem môžu bezplatne ukladať  informácie o pripravovaných podujatiach a pozvánka sa potom dostane do spravodajského servisu TASR. Takto sa k nim potom oveľa jednoduchšie dostanú aj iné médiá, ale i ďalšie obce i mestá. Mnohé obce už tento model využívajú. Osobne som sa takto dozvedel napríklad o podujatiach v Očovej, Lipanoch, Dolnej Tižine, Krompachoch, Chtelnici, Kuchyni, Žarnovici a ďalších. To sú jednoducho služby, ktoré sú užitočné,  a preto aj perspektívne. 

 

 

 

Klientská zóna

U nás sa dejú veci

U nás sa dejú veci

29. marca – 1.apríl Tradičná slovenská Veľká noc

Múzeum oravskej dediny v Zuberci

29. marca – 1. apríl Veľká noc na hrade Beckov

29. marca - Ekumenický pašiový sprievod

Mlynská ulica Košice